Utak állapota – felújítások
A címről szólva egy kis múltidézést szeretnék Önöknek feltárni, nem csökkentve felelősségünket, kötelezettségünket az utak állapotára vonatkozóan.
Idén lesz 10 éve, hogy önkormányzati képviselőként közvetlenül többségi döntéshozási lehetőséghez jutottam, illetve azonos gondolkodású képviselő társaimmal juthattunk a város irányításába. A ma idősebb és középkorosztály tudhatja, hogy milyen volt a Széchenyi utca, a Wenckheim B. utca, Desseő Gy. utca, és még aszfaltot sem látott Kolozsvári, Táncsics, Beyr, Muskátli, Kincsem, Ritter F. Köztársaság u. vége, Iskola, Szababság u. egyek oldala, Béke utcák állapota. Ekkor még nem is beszéltem a 9 db utcáról, ahol valamikor volt már szilárd (aszfalt) útburkolat, de az évezred fordulóra ebből már semmi nem maradt.
Hát ez volt az örökségünk.
Szeretném tájékoztatni Önöket, hogy mára már engedélyköteles tervek nélkül útberuházás nem valósítható meg. Beruházásnak nevezzük azon útfejlesztéseket, ahol a jelen állapot – útburkolat, szélesség – megváltozik. Felújításokról akkor beszélhetünk, ha a korábbi új állapotra állítódik vissza az útburkolat állapota.
Jelen helyzetben sikerült elérni, hogy a felsorolt utcák elkészítése, illetve állapotjavítása után 4 db utca maradt aszfaltburkolat nélkül. Ezek közül az Illényi és a Diófa utca terveztetésére döntés született. A Véncser dűlő belterületi utcájának nem rendezettek a tulajdonviszonyai. Ez is örökség. A Kishomok utca pedig mindaddig tervezhetetlen, amíg az önkormányzat nem rendelkezik annyi anyagi tőkével, hogy kisajátításokat hajtson végre egy szabályos utcaszerkezet kialakítására.
A felújításokat, sokszor új úttest kiépítését 9 db utca igényli.
Ezek: Perczel M. egyik oldala, Ady E., Arany J., Kozma F., Deák F. (a végén új úttest), Pacsirta , Fehérvári, Petőfi és Sport utcák.
Sajnos a Perczel M. utca egy szakaszának is tulajdonviszony problémái vannak, míg a Fehérvári utca felújításának pályázati elbírálása alapján úgy nézett ki 24 órán keresztül, hogy ez megvalósulhat. Mára már tudjuk, hogy nem.
Indoklás a csekély forgalom volt. Megjegyzem rossz utcán senki nem akar áthaladni, de a célforgalomnak ez 100 százalékos problémája.
Most két szakaszra szeretnénk bontani a felújítást, úgy hogy a hidat kihagynánk belőle.
A személyforgalomnak ez nem jelentene problémát, a teherforgalmat pedig kizárnánk a hídnál.
Összefoglaló táblázat
Megnevezés Munkálatokat Elvégzett További évek
Utak Me. igénylő utak munkálatok feladatai
Beruházás db 14 10 4
Felújítás db 21 12 9
Összesen db 35 22 13
Látható, hogy a munkák 2/3-án túl vagyunk, ami az utcák darab számát illeti. Sokkal jobb a helyzet az utak hosszát illetően, de erről pontos adataim nincsenek.
Tudom és tudjuk, hogy a 13 utca lakóit ez a cikk jelenleg nem vigasztalja, de erőt kell, hogy kapjanak hitükben, hogy programjainkkal nem beszélünk a levegőbe, és cselekedeteinket
pedig a fenti számok igazolják.
Jelen cikkben nem említett 7 db utca vagy közútkezelői fenntartásban, vagy egyenlőre jó állapotban található.
Kérem szíves megértésüket.
Kisbér, 2009. május 18.
Tisztelettel:
Dákai József
alpolgármester