„Megtanított szeretni, tudunk hát gyűlölni is. Megtanította, mi az értékes, tudjuk tehát azt is, mindig, bármilyen élethelyzetben, mi a talmi. Megtanította nekünk az irodalomban, mi a tragédia. Képessé tett minket arra, hogy saját életünkben is érzékeljük és megéljük a tragikumot. Teljes életet kaptunk Bada tanár úrtól.”
Magyarországon 1952. június 8-án ünnepelték először a pedagógusnapot. A pedagógusnap változó, mozgó ünnep, minden év júniusának első vasárnapján köszöntjük a köznevelésben és a felsőoktatásban dolgozókat. Így a pedagógusnap 2023-ban június 4-re esik. Kisbér Város Önkormányzata 2023. május 31-én délután tartotta pedagógusnapi ünnepségét a Wass Albert Művelődési Központ kamaratermében.
Kele Márta, a Wass Albert Művelődési Központ és Városi Könyvtár igazgatója a fenti Spiró György, Kossuth- és József Attila díjas író egyik novellájának részletével köszöntötte az ünnepelteket, melyben egy régi, kedves tanáráról emlékezik. Bada tanár urak és tanárnők most is vannak. Közöttünk vannak, ebben a városban is, akik a nehézségek ellenére is vállalják a tanítás, nevelés egyszerre szép és sokszor küzdelmes feladatát. Isten éltesse mindnyájukat a mai nap alkalmából is!
A megnyitó után Sinkovicz Zoltán, Kisbér város polgármestere köszöntötte városunk pedagógusait:
„Tisztelt Pedagógusok!
Kedves Tanárok, Tanítók és Óvoda pedagógusok!
A Kis Herceg írójának, Antoine de Saint-Exupéry-nek megszívlelendő gondolatát hoztam útravalóul, ami útmutatást ad mindenkinek, aki a következő generációkkal foglalkozik.
„Ha hajót akarsz építeni, ne dobold össze az embereket, hogy fát gyűjtsenek, és ne adj nekik feladatokat. Inkább tanítsd meg nekik, hogy vágyakozzanak a tenger mérhetetlen végtelensége iránt.”
Szeretném hinni, hogy a modern, keresztény, európai és mégis magyar értékrend vivői és hordozói azok, akiket most van szerencsém köszönteni. Olyan emberek, akik mindennap áldozatokat hoznak azért, hogy jövője legyen ennek az országnak.
Tudjuk jól: művelt, igényes, az újra fogékony és kreatívan alkotó nemzedékek nélkül nincs értékteremtés, nincs testi-, lelki- és szellemi gyarapodás. Nagy a felelőssége az oktatóknak, hiszen kimondva-kimondatlanul rajtuk áll a magyarság élete és jövője.
Tudom, és tudjuk mindannyian: hogy sajnos fogyóban a pedagógus társadalom, de pont ezért érdemli meg a legnagyobb tiszteletet, az a kemény mag, akik állják a sarat és állhatatosan mennek tovább, dolgoznak Magyarországért, a jövőért és legfőképpen a gyermekekért!
Tanítják őket a fizikai világ tudományaira, történelmünk örökbecsű igazságaira, nyelvünk páratlan szépségére és gazdagságára, ezeréves hitünkre, a keresztény emberségre, erkölcsre, jóra, szépre. Tisztában vagyok vele, hogy milyen nehéz és embert próbáló ez a sziszifuszi munka, hiszen – Európa szerencsésebb sorsú és ezért gazdagabb részeihez képest – hozzáteszem, hogy a társadalom más rétegeihez hasonlóan - vannak lemaradásaink.
A társadalmi megítélés sem az elismerésről vagy a megbecsülésről szól. Hiszen ma már általános, hogy vitás esetekben a család és a társadalom képes elmarasztalni azokat, akik ragaszkodva neveltetésükből fakadó elveikhez esetleg szigorúbbak egy-egy renitens fiatalhoz, vagy következetesek a tananyag elsajátítását illetően. Pedig az iskolai oktatásnak a tehetség kibontakoztatása és a lehetőségek megismertetése mellett fontos feladata a lelkiismeretes munkára nevelés és a figyelem felhívása is, az esetleges mulasztások következményeire.
Azonban a magyar pedagógusok jól tudják: nehezebb körülmények között is helyt kell állni. Az elsők között voltunk Európában a törvényi alapokon zajló oktatási rendszer megalkotásában, élen jártunk a folyamatosan fejlődő működtetésében és napjainkban is folyamatos az átalakulás, a fejlődés. A pedagógusoknak mindenkor vállalniuk kell az ezekkel járó nehézségeket és az adódó problémák megoldását.
A nemzet megmaradásának záloga, hogy nem szabad megfutamodni a kihívásoktól. Nagyon fontos, hogy az ország érezze, számíthat a pedagógusokra még akkor is, ha vannak nézetkülönbségek a politika és a pedagógustársadalom között. Ezeket iskolán kívül kell mihamarabb tisztázni. A jogos sérelmeket orvosolni kell, hogy mindenki koncentrálhasson a saját feladatára, mert minden érintett tudja-látja-vallja, hogy oktatás nélkül nincs élhető jövő.
Ehhez az embert-próbáló munkához kívánok erőt, hitet, kitartást.”
A polgármesteri köszöntő után a Langallik Néptáncegyüttes tette színessé az ünnepséget táncos műsorával. A műsor után következett az elismerések és jutalmak átadása, a jubiláló és nyugdíjba vonuló pedagógusaink köszöntése.
Pedagógus nap alkalmából az oktató-nevelő munkában nyújtott kiemelkedő munkájáért az alábbi pedagógusok vehették át a polgármestertől Kisbér Város Önkormányzatának elismeréseit és jutalmait, melyet az intézményvezetők javaslata alapján a képviselő-testület ítélt oda.
Csehné Németh Ilona (Gyöngyszem Óvoda és Bölcsőde), Cserés Mária és Elekes Józsefné (Petőfi Sándor Általános Iskola), Völczné Elekes Judit (Táncsics Mihály Gimnázium), és Mohos András (Bánki Donát Szakképző Iskola).
Jubiláló pedagógusaink:
- Gyöngyszem Óvoda és Bölcsőde: Csehné Németh Ilona (30 éves), Pisuth Tímea (30 éves), Vindisch Anikó (30 éves), Morvai Attila Zoltánné (40 éves),
- Petőfi Sándor Általános Iskola: Csaba Lajos (40 éves), Cserés Mária (40 éves), Szabóné Horváth Annamária (40 éves), Kiss Andrásné (40 éves).
Ez évben nyugdíjba vonuló pedagógusaink:
- Gyöngyszem Óvoda és Bölcsőde: Baloghné Kiss Katalin Angéla, Morvai Attila Zoltánné.
- Petőfi Sándor Általános Iskola: Cserés Mária, Szabóné Horváth Annamária, Kiss Andrásné,
- Bánki Donát Szakképző Iskola: Mór Antal.
Végül, de nem utolsó sorban Varga Melinda Igazgatónőtől búcsúzott el a polgármester, aki 33 évnyi pedagógusi és 10 év vezetői munka után megvált szeretett iskolájától.
Az ünnepségünk zárásaként a jelenlévő hölgyeknek egy-egy szál virággal, az uraknak egy-egy kis üveg pezsgővel kedveskedett a város, majd a kiállítótérbe egy kis frissítőre és süteményre invitálták őket.
Városi elismerésben és jutalomban részesültek méltatása:
Csehné Németh Ilona:
1996. szeptember óta dolgozik a Kisbéri Gyöngyszem Óvoda és Bölcsődében. Pályafutását képesítés nélküli óvónőként kezdte.
Óvodapedagógusi végzettségét 1998-ban szerezte az Illyés Gyula Pedagógiai Főiskolán, Szekszárdon. Mindig fontosnak tartotta a szakmai képzését, ismereteinek, tudásának gyarapítását. 2012-ben szakvizsgázott pedagógusként végzett hagyományismeret területen, Vácott az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán. 2017-ben közoktatás vezetői oklevelét vehette át a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Több szakmai tanfolyamon is részt vett, amelyen gyarapította a tudását. A pedagógusi életpályamodell bevezetésekor az elsők között töltötte fel portfólióját, és sikeres minősítést követően 2017-től pedagógus II. fokozatba került. Óvodapedagógusként folyamatosan részt vett a közös szakmai munkában. Aktív tagja volt a Belső Ellenőrzési Csoportnak. A Kisbéri Gyöngyszem Óvoda Helyi Pedagógiai Programjának kidolgozó, majd módosító csoportjának is tagja volt.
2018 szeptemberétől óvodapedagógusi munkája mellett vezető helyettesnek választotta a Nevelő testület. A rábízott feladatokat lelkiismeretesen pontosan, precízen látta el.
2020 szeptemberétől sikeres pályázat után a Kisbéri Gyöngyszem Óvoda és Bölcsőde intézményvezetője lett. A vezetői feladatok mellett új kihívások elé nézett, idönként emberpróbáló feladatokkal kellett megküzdenie, mint pl. a járványhelyzet alatti emberhiány. Ezekben a helyzetekben mindig megpróbált higgadt és összeszedett maradni. Ekkor indult a bölcsőde, ahol teljesen új területet kellett megismernie. Itt megmutatkozott ismét a szorgalma és kitartása a szerteágazó teendőkben. Munkabírása példaértékű, munkájára jellemző a precizitás, pontosság, megbízhatóság. Gondolkodása rendszerszemléletű, rendkívül figyelmes és empatikus személyiség, aki mindig minden feladatból maximálisan kiveszi a részét.
„ Ne azt kívánd, hogy minden könnyen menjen. Kívánd azt, hogy legyen erőd legyőzni a nehézségeket. „
Erőt, egészséget, kitartást kívánunk neki a további évekre!
Köszönjük lelkiismeretes munkáját!
Cserés Mária:
1983 óta a kisbéri Petőfi Sándor Általános Iskola testnevelő-földrajz szakos tanára. Diplomáját Ho Si Minh Tanárképző Főiskolán szerezte. Pedagógus munkássága a tanuló ifjúság, a nevelőtestület és a testnevelő tanári szakmai körökben elismert, támogatott. Pályája ékesen bizonyítja a sport jellemformáló, személyiséget alakító szerepét. A tanulókkal szemben elfogadó, toleráns, segítőkész attitűd jellemzi. A testnevelés és földrajz tantárgyak tanítása során következetes határozottsággal, ugyanakkor határtalan szeretettel egyengette diákjai útját. Az osztályfőnöki tevékenységében is tanítványai iránti szeretet és gondoskodás mindig kellő szigorúsággal és következetességgel párosult. Elméleti, módszertani felkészültsége, gyakorlati tapasztalata alkalmazásával igényesen, türelemmel, megértéssel és pedagógiai tapintattal végezte munkáját a mindennapokban. Szakmai tudását folyamatosan úgy csiszolta, bővítette, hogy az önképzés és továbbképzés során szerzett tapasztalatait a mindennapi munkájában is kamatoztathassa. Sokrétű szakmai tapasztalataira munkaközösség-vezetőként is számíthatott az iskola vezetősége. Az utóbbi években a 7 éves gyerekektől a középiskolás diákokig minden korosztállyal foglalkozott, akiket folyamatos fejlődésre ösztönzött. Ünnepségek, rendezvények szervezésekor is számíthattunk szaktudására. A tanárnő 2023 év végén, negyven, katedrán eltöltött év után nyugdíjba megy. Köszönjük sokoldalú, lelkiismeretes és eredményes munkáját!
Gratulálunk tartalmas életútjához!
Nyugdíjas éveihez kívánunk nagyon jó egészséget, hogy unokái nevelésében is még hosszú évekig részt vehessen és a velük töltött idő minél tovább tartsa örömben és boldogságban!
Elekes Józsefné:
Elekes Józsefné, vagy, ahogy mindenki ismeri, Erika néni 1986 óta dolgozik a Petőfi Sándor Általános Iskolában. Ez idő alatt a pedagógusi hivatás minden területén tapasztalatot szerzett; volt gyógypedagógiai asszisztens, fejlesztő pedagógus, napközis tanító, osztályfőnök, szakkörvezető, tanított ének-zenét, etikát, hon- és népismeretet. Munkáját minden esetben lelkiismeretesség, elhivatottság, szakmai igényesség, de elsősorban a gyermekek szeretete jellemzi. Önként vállal plusz feladatokat a közösség, az iskola érdekében. Kedves, segítő személyiségével a kollégák, gyerekek és szülők tiszteletét egyaránt kivívta! Az intézményben töltött hosszú évek alatt megszámlálhatatlanul sokszor fordultak hozzá segítségért felnőttek és gyerekek. Minden problémára megtalálta a megoldást, talpraesettsége empátiával párosult. Nyugodt és kiegyensúlyozott személyisége példamutató a tanítványai számára. A hétköznapok zökkenőmentes lebonyolításához nagymértékben hozzájárult mindenre kiterjedő figyelmével, alaposságával. Szaktudását folyamatosan fejlesztette, rendszeresen vett részt szakmai továbbképzéseken. Munkáját a mindennapok során lelkiismeretesen, felkészülten végezte. Segítőkészségével, lelkes együttműködésével, színvonalas szakmai munkájával elősegítette az hatékony- és eredményes működését. Az iskola könyvtárosaként mindig azon fáradozott, hogy a tanulók és munkatársai magukénak érezzék a könyvtárat, a diákok gyakran látogassák és megszeressék az olvasást. Tankönyvfelelősként fontos feladata a tankönyvrendelés folyamatos elkészítése a tanév során.
Mind szakmai felkészültsége, mind pedagógia gyakorlata, mind emberi tulajdonságai elismerésre érdemes.
Völczné Elekes Judit:
Völczné Elekes Judit 1990-ben szerezte matematika-kémia szakos középiskolai tanári diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán. Bár magát a diplomát 1990-ben vette át, az egyetem utolsó évében már kijött tanítani a kisbéri Táncsics Mihály Gimnáziumba. Abba az iskolába, ahol pár évvel előtte még gimnazistaként járt.
Az elmúlt 33 évben diákok százait tanította matematikából és kémiából. A két szakja közül a matematika áll hozzá közelebb, s az elmúlt időszakban az oktatásban végbement változások azt eredményezték, hogy néhány éve csak matematikát kell tanítania. Azt a tárgyat, amely a tanítványok számára általában az egyik legnehezebb illetve a legtöbb nehézséget jelenti. S hogy mennyire fontos a tanár személyisége, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy bár a matematikát sokan nem szeretik, mint tantárgyat, Völczné Elekes Judit a gyerekek értékelésében kiemelkedően jó „osztályzatokat” kap. Ennek oka a tanárnő személyisége, aki „vérbeli tanári” tulajdonságokkal rendelkezik. Kedves, mosolygós, mindenkire odafigyel, segítőkész. A matematika tanítása során a magyarázatai, a gyakorlások, a a sok éves tapasztalatból eredő jó tanácsok azt eredményezték, hogy a Táncsicsosok sikeresen teszik le az érettségit és a felvételit matematikából is.
Amikor osztályfőnöki megbízatást is kap személyes példamutatással diákjait elfogadásra, megértésre, szeretetre, szorgalmas munkára, igazságosságra, céltudatosságra, összetartásra neveli. Kiváló szakmai felkészültségét munkaközösség vezetőként is kamatoztatja. A természettudományi munkaközösséget irányítja már több mint 10 éve. A tantestület tagjaival és az iskola dolgozóival is példaértékű a kapcsolata.
Völczné Elekes Judit személyiségével, szakmai munkájával kivívta tanítványai, kollégái, vezetői elismerését és tiszteletét. Munkájához további sok sikert kívánunk!
Mohos András:
Pedagógus pályafutását 1988-ban a dadi általános iskolában kezdte meg, majd 2009-től a kisbéri szakmunkásképzésben vállalt szerepet, ahol jól tudta kamatozni a pécsi főiskolán szerzett műszaki szakoktatói és a soproni egyetem termékfejlesztő és bútortervező szakmérnöki szakán elsajátított ismereteit az asztalos szakmai képzésben.
Az elkötelezettségének és a kiemelkedő szakmai tudásának köszönhető, hogy az általa oktatott szakma követi az iparág aktuális trendjét és követelményeit. Mindez nem lenne elképzelhető, ha ő maga nem tartana lépést a fejlesztésekkel, nem képezné magát.
Pedagógusként a tanítási folyamatokat rendkívül jól szervezi. A foglalkozásai alaposan előkészítettek, strukturáltak és jól áttekinthetők. Óráin hatékonyan kezeli a rendelkezésre álló időt és módszereket, hogy diákjai minél aktívabban vegyenek részt az ismeretek elsajátításának folyamatában. A lemaradókat segíti felzárkózni, miközben a tehetségesebbeket egy magasabb szintre tudja emelni.
Munkájának eredményességét igazolja a szakmai verseny országos döntőjében 3. helyezést elért tanulója, továbbá a megyei fordulókon elért, szakmai vizsgarész alóli mentességet szerzett diákjainak sora.
Osztályfőnökként rendkívül türelmes és segítőkész, igyekszik élő kapcsolatokat ápolni tanítványai családjával is. Diákjaiból egymást segítő, támogató közösséget alakít ki. Az általános műveltségi szintet és ismereteket emelő osztálykirándulásokat és az új technológiákat megismertető szakmai utakat szervez.
Szakmája területén szoros kapcsolatokat alakít ki az iskolája duális partnereivel.
A szakmai vizsgákon a Kereskedelmi és Iparkamara felkérésére megyeszerte több iskolában lát el vizsgafelügyelői feladatokat.
Az elbúcsúzó iskola igazgatónő méltatása:
Varga Melinda:
Varga Melinda a gimnázium elvégzése után 1987-ig az Ászári Jászai Mari Általános Iskolában dolgozott képesítés nélküli nevelőként. Általános iskolai tanári végzettségét 1990. június 30-án szerezte meg az Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolán, s augusztus 16-án már egykori iskolájába, a Kisbéri Petőfi Sándor Általános Iskolába fel is vették tanítónak. Nagy lelkesedéssel kezdte meg a tanári pályát napközis nevelőként. Sokszínű tevékenységével minden nap bebizonyította, hogy a napközi nem csak „gyermekmegőrző”. A gyakorlat, a mindennapok oktatási-nevelési problémái, nehézségei arra ösztönözték, hogy tovább fejlessze tudását, így 1999-ben nyelv- és beszédfejlesztői pedagógusi, majd 2002-ben gyógypedagógus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos tanári végzettséget szerzett.
Munkáját a gyerekek iránti szeretet, az iskola iránti elkötelezettség jellemezte mindvégig. Nagy türelemmel, odaadással fordult és fordul ma is a tanulásban akadályozottak felé. Tudását, tapasztalatát felhasználva igyekszik őket úgy fejleszteni, hogy az későbbi életüket megkönnyítse. Tanítóként, osztályfőnökként számos program, rendezvény megálmodója, szervezője, lebonyolítója és egyben résztvevője is volt. Elkötelezett Petőfisként arra törekedett, hogy munkájával, eredményeivel öregbítse az egykori almamater hírnevét. Ezt a „Petőfis” öntudatot mindig igyekezett diákjaiban is kialakítani. Teherbírása, precizitása, elkötelezettsége, jó kapcsolatteremtő képessége is közrejátszott abban, hogy 2010-ben az iskola akkori igazgatója, Vida Gyuláné őt kérte fel az igazgató helyettesi feladatok ellátására.
Varga Melinda 2010-től 2013-ig igazgató helyettesként is maximális helytállással látta el a ráháruló feladatokat. Ezzel párhuzamosan 2009-től 2011-ig a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végezte a közoktatásvezető képzést, amelynek eredményeként 2011-ben közoktatás vezetői szakvizsgát tett.
2013. január 1-től megbízott igazgató lett, 2014. augusztus 16-án a Petőfi iskola tagintézmény-vezetőjének nevezték ki, amely megbízatást 2019-ben meghosszabbítottak. A tantestület a tagintézmény-vezetői pályázatát és jelölését 100 %-os igennel véleményezte, támogatta. Igazgatóként is elkötelezettséggel dolgozott iskolájáért, szűkebb és tágabb környezetéért a „NEVELŐ ISKOLA” megvalósításáért. Irányítása alatt végig szem előtt tartotta mind a gyerekek, mind a kollégái érdekeit. Nagy teherbírású vezetőként gyakran a feladatain túl is felvállalt és elvégzett munkákat, hogy tehermentesítse vagy könnyítse munkatársait az iskolai teendőkben. Fontos volt számára, hogy az iskola otthonos környezetben, megfelelő tárgyi feltételekkel működjön. Olyan munkahely megteremtésén fáradozott, amely minden dolgozó számára alkotó légkört teremt és biztonságot nyújt. Mások iránt tanúsított megértésére, kompromisszum készségére, előítéletek nélküli mérlegelésére nagyon sokszor szüksége is volt a szülőkkel, családokkal való egyeztetések során is. Valóban, ajtaja mindig nyitva állt mindenki számára. A mai napig is nagy szeretettel gondolnak rá felnőtt diákjai is.
Varga Melinda mögött hamarosan becsukódik az az ajtó, ami mögött 33 évnyi pedagógusi és 10 év vezetői munka őrzi az ő „keze nyomát”. De valaminek a vége mindig egy másik kezdethez vezet. Ehhez kívánunk Melindának nagyon jó egészséget és azt, hogy sok-sok örömöt találjon a kinyíló új ajtó mögött is.