a Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1.3 „Út a munka világába” elnevezésű program (továbbiakban: TÁMOP 1.1.3 program) keretében bérpótló juttatásra jogosult álláskereső foglalkoztatásához nyújtható támogatásról
A munkaadók a TÁMOP 1.1.3 program keretében a munkaügyi központ kirendeltségéhez benyújtott kérelem alapján kaphatnak támogatást, ha TÁMOP 1.1.3 programban résztvevő, bérpótló juttatásra jogosult álláskeresőt foglalkoztatnak teljes munkaidőben, munkaviszony keretében.
A támogatás időtartama, mértéke
A támogatás legfeljebb nyolc hónap időtartamú foglalkoztatáshoz nyújtható. A munkaadónak vállalnia kell a munkavállaló munkaviszony keretében, teljes munkaidőben történő foglalkoztatását a támogatás folyósításának, továbbá a támogatás folyósítási időtartama 50%-ának megfelelő további időtartamban (együtt: a foglalkoztatási kötelezettség alatt).
A támogatás mértéke a munkabér és járulékainak legfeljebb 70%-a lehet.
Munkabérként legfeljebb a kötelező legkisebb munkabér, illetve garantált bérminimum vehető figyelembe.
A támogatás igénybevételével egyidejűleg ugyanazon személy foglalkoztatására tekintettel a Start kártyák által nyújtott kedvezmények is érvényesíthetőek.
A támogatás odaítélésének feltételei
Támogatás állapítható meg azon munkaadó részére, aki:
- vállalja bérpótló juttatásra jogosult álláskereső, illetve bérpótló juttatásra jogosult, hátrányos helyzetű álláskereső munkaviszony keretében, teljes munkaidőben történő foglalkoztatását a támogatás folyósításának, továbbá a támogatás folyósítási időtartamát követően a támogatási idő legalább 50%-ának megfelelő időtartamban (foglalkoztatási kötelezettség),
A bérpótló juttatásra jogosult álláskereső hátrányos helyzetűnek tekinthető, amennyiben
- a foglalkoztatást megelőző hat hónapban nem állt rendszeresen fizetett alkalmazásban, vagy
- nem rendelkezik középfokú végzettséggel vagy szakképesítéssel, vagy
- 50. életévét betöltötte, vagy
- egy vagy több eltartottal egyedül élő felnőtt, vagy
- legalább 24 hónapja nyilvántartott álláskereső.
- a kérelem benyújtását megelőző tizenkét hónapban az általa foglalkoztatott munkavállalók munkaviszonyát működésével összefüggő okból, rendes felmondással nem szüntette meg, továbbá
- kötelezettséget vállal arra, hogy az általa foglalkoztatott munkavállalók munkaviszonyát a támogatás folyósításának időtartama alatt működési körében felmerülő okból, rendes felmondással nem szünteti meg, továbbá
- kötelezettséget vállal arra, hogy a támogatással érintett munkavállaló munkaviszonya közös megegyezéssel sem szűnik meg,
- a munkaerőigény benyújtására vonatkozó kötelezettségét [Flt. 8. § (6) bekezdés b) pont] teljesítette.
Nem nyújtható támogatás
- nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak, továbbá
- annak a munkaadónak, amely nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatoknak az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv. (Áht.) 15. §-ban meghatározott feltételeinek,
- aki csőd, felszámolási, végelszámolási vagy egyéb – megszüntetésre irányuló, jogszabályban meghatározott – eljárás, illetve külön törvény szerinti adósságrendezési eljárás alatt áll [Ámr. 114.§ (1) bekezdés d) pont],
- akinek esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása van,
- annak a munkaadónak, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (a továbbiakban: Knyt.) szerinti nyilatkozata alapján nem részesülhet támogatásban,
- annak a munkaadónak, akit a Knyt. megsértése miatt bármely szerv jogerősen kizárt és a kizárás tényét a honlapon közzétették, a kizárást megállapító jogerős döntéstől számított két évig,
A támogatás további feltételei
a) Amennyiben a foglalkoztatni kívánt személy bérpótló juttatásra jogosult, hátrányos helyzetű álláskereső a támogatás a csoportmentességi rendelettel összhangban nyújtható.
Ebben az esetben a támogatás odaítélésének további feltételei a következők:
Támogatás állapítható meg annak a munkaadónak, aki
- vállalja, hogy a támogatással érintett személy felvétele az érintett vállalkozás /szervezet munkavállalói létszámának nettó növekedését eredményezi a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap átlagos statisztikai állományi létszámához viszonyítva.
A vállalkozás munkavállalói létszáma alatt valamennyi telephelyén foglalkoztatott munkavállalók összlétszámát kell érteni.
A nettó létszámnövekedés kiszámításánál nem kell figyelembe venni, ha a munkahely megüresedésére a munkaviszonynak a munkavállaló részéről történő megszüntetése, munkaképtelenné válás, öregségi nyugdíjazás, kötelezettségszegés miatti jogszerű elbocsátás, illetőleg a munkáltató rendkívüli felmondása és nem létszámleépítés következtében került sor.
Nem nyújtható támogatás továbbá annak a munkaadónak,
- aki a 800/2008/EK bizottsági rendelet 1. cikkének (3) bekezdésében meghatározott szénipari ágazatban tevékenykedik,
- annak a munkaadónak, akivel szemben egy támogatást jogellenesnek és a közös piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánító bizottsági határozat született, és a határozaton alapuló visszafizetési kötelezettségének nem tett eleget,
- annak a munkaadónak, amely exporttal kapcsolatos tevékenységet folytat, azaz nem nyújtható az exportált mennyiségekhez közvetlenül kapcsolódó támogatás, értékesítési hálózat kialakításával és működtetésével vagy exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokkal kapcsolatos támogatás.
A támogatás igénybevételének egyéb feltételei
Az Európai Közösséget létrehozó Szerződés 87. és 88. cikke alkalmazásában a támogatások bizonyos fajtáinak a közös piaccal összeegyeztethetőnek nyilvánításáról szóló 2008. augusztus 6-i 800/2008/EK bizottsági rendelet I. fejezet alapján, az adott pénzügyi évben hátrányos helyzetű személy elhelyezkedésére tekintettel munkabér és járulékai címen kapott összes állami támogatás támogatástartalma jelen támogatással együtt nem haladja meg az évi 5 millió, megváltozott munkaképességű személy esetén az évi 10 millió euró értéknek megfelelő összeget.
Más állami támogatással vagy más közösségi finanszírozással ugyanazokra a költségekre (munkabér és járulékai) vonatkozóan kapott támogatás bruttó támogatási intenzitása jelen támogatással együtt nem haladja meg hátrányos helyzetű álláskereső foglalkoztatása esetén a bérköltségek 50%-át, megváltozott munkaképességű személy foglalkoztatása esetén a bérköltségek 75%-át.
Nem tekintjük állami támogatásnak, tehát az intenzitás számításánál nem kell figyelembe venni a START kártyák nyújtotta járulékkedvezményt.
b) Amennyiben a 800/2008/EK bizottsági rendeletben foglalt feltételek nem teljesülnek – azaz a bérpótló juttatásra jogosult álláskereső nem minősül hátrányos helyzetű álláskeresőnek - a támogatás de minimis támogatásnak minősül, és a de minimis támogatás szabályainak figyelembe vételével nyújtható.
Nem nyújtható de minimis támogatás
- az Európai Közösség létrehozásáról szóló Szerződés I. számú mellékletében felsorolt mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével foglalkozó vállalkozásoknak, a halászathoz, akvakultúrához (vízi élőlényekkel (növények, állatok) kapcsolatos gazdálkodás, termelés, tenyésztés) kapcsolódó tevékenységet végző vállalkozásoknak,
- az exporttal kapcsolatos tevékenységek (különösen: az exportált mennyiségekhez közvetlenül kapcsolódó támogatás, értékesítési hálózat kialakításával, működtetésével vagy exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokkal kapcsolatos támogatás) támogatásához,
- széniparban tevékenységet folytató vállalkozásnak,
- teherszállító járművek megvásárlására a kereskedelmi fuvarozás terén működő vállalkozásnak.
- annak a munkaadónak, amelynek az 1998/2006/EK rendelet 2. cikke szerint a csekély összegű (de minimis) támogatásai elérték az EK rendeletben meghatározott mértéket.
Egy vállalkozásnak bármilyen forrásból, fenti jogcímen odaítélt támogatások támogatástartalma három egymást követő év alatt nem haladja meg a 200 000 eurónak, közúti szállítás esetén 100 000 eurónak megfelelő forint-összeget.
A de minimis szabályt nem kell alkalmazni, ha a támogatást kérő költségvetési szerv, egyesület, alapítvány, közalapítvány, köztestület, kisebbségi önkormányzat vagy non-profit gazdaság társaság, amennyiben az általa végzett támogatott tevékenység nem minősül gazdasági tevékenységnek.
A kötelezettségszegés eseteit és annak jogkövetkezményeit az Általános Szerződési Feltételek tartalmazza, mely letölthető a www.afsz.hu oldalról.