Napjainkban sajnos gyakran megpróbálnak visszaélni szeretteink iránt érzett szeretetünkkel és aggodalmunkkal. A technikai fejlődést kihasználva személytelenül és beazonosíthatatlanul keresnek meg minket és tájékoztatnak arról, hogy valamelyik családtagunkat baj vagy kár érte, amiért azonnali anyagi segítségünkre lenne szüksége. Figyelmet fordítanak arra is, hogy miért nem a családtagunk, szerettünk keres minket, azt miért nem tudja ő megtenni és miért egy általunk ismeretlen személy által kéri segítségünket. Az ilyen telefonhívásokat nagy valószínűséggel csalók kezdeményezik és céljuk, hogy a megriadt áldozatuktól pénz csaljanak ki.
Az esetek nagy számában idős személyeket keresnek meg, felkészületlenségükre és hiszékenységükre számítva.
Közös ezekben a csalásokban, hogy:
Hogyan tudunk ez ellen tenni?
Amennyiben közvetlenül a hivatkozott családtagunkkal nem tudunk beszélni, nem érjük el, keressük legközelebbi családtagját, tud e a hollétéről, hogylétéről és a nekünk jelzett problémáról.
Hivatalos személy nem kér pénzt egy baleset helyszínén! (se rendőr, se mentő, se tűzoltó)
Ne hagyja, hogy sürgessék, próbáljon nyugodt maradni!
Ne adja meg adatait ismeretleneknek, bármilyen megnyerő külsejű is!
Orvosi rendelőben, gyógyszertárban, boltban vagy egyéb nyilvános helyen ne beszéljen a családjáról, anyagi és életkörülményeiről!
Mindig ellenőrizni kell a hívás valódiságát, a hívásban elmondott körülményeket!
Ismeretlen személynek ne adjunk át és ne utaljuk át pénzt az általa megadott számlaszámra!
Bűncselekmény gyanúja esetén azonnal értesítse a rendőrséget a 107 vagy 112-es segélyhívószámon!
Ne essünk áldozatává az „Unokázós csalóknak!”